Recepcje, kasy i punkty obsługi klienta – Budowlane ABC – Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Menu strony Standardy projektowania budynków dla osób z niepełnosprawnościami

Dane kontaktowe

Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Pl. Trzech Krzyży 3/5 00-507 Warszawa

pn. – pt. 8.00-16.00 tel.: 22 262 90 00
kancelaria.mrit@mrit.gov.pl

Sekretariat Departamentu Architektury, Budownictwa i Geodezji:

pn– pt. 8.15 – 16.15 tel.: (22) 323 40 01 sekretariatdab@mrit.gov.pl

Inspektor Ochrony Danych:
iod@mrit.gov.pl

       

Deklaracja dostępności

       
Znalazłeś na stronie błąd, niedziałający plik lub link?

Zgłoś swoje uwagi.

Recepcje, kasy i punkty obsługi klienta

Zalecenia:

  • recepcje i punkty informacyjne powinny być zlokalizowane przy głównych ciągach komunikacyjnych, najlepiej w pobliżu wejść,
  • kasy i stanowiska obsługi klienta powinny znajdować się w miejscach dostępnych dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim,
  • należy zapewnić miejsce postojowe dla osoby poruszającej się na wózku w poczekalniach np. urzędów, sądów, zakładów opieki zdrowotnej itp.,
  • w przypadku gdy kasy biletowe, punkty informacyjne i punkty obsługi klienta znajdują się wzdłuż trasy pozbawionej przeszkód, przynajmniej jedno z okienek musi być dostępne dla użytkownika wózka inwalidzkiego oraz dla osób o niskim wzroście, oprócz tego przynajmniej jedno okienko musi być wyposażone w system pętli indukcyjnej na potrzeby aparatu słuchowego,
  • jeżeli między np. pasażerem a osobą obsługującą w kasie znajduje się szklana szyba, musi ona być demontowalna lub, jeżeli nie jest demontowalna, należy wyposażyć ją w system głośnomówiący (interkom). Każda taka szklana szyba musi być wykonana z przezroczystego szkła.
  • w przypadku zainstalowania urządzeń elektronicznych, które wyświetlają informacje o cenie, należy także zainstalować urządzenia wyświetlające cenę osobie kupującej[1],
  • w przypadku zastosowania kołowrotków w wejściu, należy zapewnić co najmniej jedno przejście z którego przez cały czas otwarcia obiektu będą mogły korzystać osoby z niepełnosprawnościami,
  • lada recepcji, kasy lub stanowisko obsługi, przynajmniej na odcinku o szerokości 90 cm, powinna znajdować się nie wyżej niż 90 cm od posadzki[2], optymalna wysokość to 70 ‑ 80 cm,
  • pod blatem zaleca się zapewnienie przestrzeni umożliwiającej podjechanie pod blat przodem wózka,
  • jeżeli przy blacie konieczne jest wypełnianie dokumentów, przestrzeń pod blatem powinna zostać zapewniona obligatoryjnie,
  • źródło światła nie może znajdować się za osobą obsługującą,
  • należy zapewnić oświetlenie umożliwiające osobom niesłyszącym czytanie z ruchu ust,
  • zaleca się wyposażenie recepcji, kas i stanowisk obsługi klienta w:
  • pętle indukcyjne,
  • urządzenia ułatwiające osobom słabosłyszącym zrozumienie pracownika. Pętla indukcyjna przesyła dźwięk bezpośrednio do aparatu słuchowego, dzięki czemu głos nie jest zakłócany przez odgłosy otoczenia,
  • tłumacza języka migowego on-line (system taki pozwala na połączenie się na odległość z biurem tłumaczeń[3]),
  • oznakowanie toalet powinno być dobrze widoczne z każdego miejsca.
Rys. 44. Wytyczne dotyczące dostępności lad

Rys. 44. Wytyczne dotyczące dostępności lad


[1] TSI PRM pkt 4.2.1.8. 1), 2), 3)

[2] Kowalski K. „Projektowanie bez barier – Wytyczne” wyd. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji

[3] Ibidem

Informacje o ciasteczkach!

Używamy ciasteczek, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać ciasteczkami, zmieniając ustawienia przeglądarki.