Wewnętrzny panel sterujący – Budowlane ABC – Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju

Menu strony Standardy projektowania budynków dla osób z niepełnosprawnościami

Dane kontaktowe

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju

ul. Wspólna 2/4

00-926 Warszawa
      
Znalazłeś na stronie błąd, niedziałający plik lub link? Zgłoś swoje uwagi.

Wewnętrzny panel sterujący

Wymagania/zalecenia:

  • panel sterujący w kabinie powinien być zamontowany na wysokości 80 – 120 cm nad podłogą i w odległości 50 cm od naroża kabiny[1],
  • panel sterujący w kabinie powinien być umieszczony na ścianie następująco:

– w przypadku drzwi otwieranych centralnie powinien znajdować się po prawej stronie wejścia do kabiny;

– w przypadku drzwi otwieranych jednostronnie powinien znajdować się po stronie zgodnej z kierunkiem zamykania drzwi[2],

  • przyciski piętrowe powinny znajdować się nad przyciskami alarmu i drzwi[3],
  • przyciski pojedyncze powinny być ustawione w jednym rzędzie, pionowo lub poziomo (zalecane), odpowiednio: od dołu do góry przy układzie pionowym i od lewej w układzie poziomym,
  • w przypadku większej ilości przycisków rozmieszczenie ich powinno być mijankowe dla lepszego rozpoznania kolejności pięter (PN-EN 81-70: 2005 „Przepisy bezpieczeństwa dotyczące budowy i instalowania dźwigów – Szczególne zastosowania dźwigów osobowych i towarowych – Część 70: Dostępność dźwigów dla osób, w tym osób niepełnosprawnych”)[4],
  • wewnętrzny panel sterujący powinien być wyposażony w dodatkowe oznakowanie dla osób niewidomych i niedowidzących (wypukłe opisy, cyfry lub symbole oraz oznaczenia w alfabecie Braille’a) oraz informację głosową,
  • przycisk przystanku wyjściowego z budynku powinien wystawać 5 mm (±1mm) ponad pozostałe przyciski (zalecany kolor zielony)[5].

[1] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1422, z późn. zm.) § 193 ust. 2a

[2] Norma PN-EN – 81-70 Przepisy bezpieczeństwa dotyczące budowy i i instalowania dźwigów. Szczególne zastosowania dźwigów osobowych i towarowych Część 70: Dostępność dźwigów dla osób, w tym osób niepełnosprawnych pkt. 5.4.2.3.

[3] Ibidem pkt 5.4.2.2

[4] Wysocki M., Załuski D., „Ekspertyza w zakresie dostępności kolejowych obiektów obsługi podróżnych z niepełnosprawnościami oraz ograniczoną możliwością poruszania” – ekspertyza opracowana na zlecenie UTK, Warszawa, 2017

[5] Norma PN-EN – 81-70 Przepisy bezpieczeństwa dotyczące budowy i i instalowania dźwigów. Szczególne zastosowania dźwigów osobowych i towarowych Część 70: Dostępność dźwigów dla osób, w tym osób niepełnosprawnych Tabica 2 – Urządzenia sterownicze – Wymagania

Zamknij informację o ciasteczkach

Informacje o ciasteczkach!

Używamy ciasteczek, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać ciasteczkami, zmieniając ustawienia przeglądarki.