Zanim cokolwiek zmienisz upewnij się, czy Twoja wspólnota lub spółdzielnia Mieszkaniowa wyrazi zgodę na takie zmiany.
Wewnętrzne dokumenty, takie jak regulaminy porządku domowego i zasad współżycia/funkcjonowania oraz statuty wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowych mogą regulować kwestie związane z wykonywaniem robót budowlanych. Zanim rozpoczniesz swoją inwestycję skontaktuj się z zarządcą lub administratorem Twojego budynku i poproś o przesłanie tych dokumentów lub zapytaj się czy Twoja inwestycja nie wymaga dodatkowej zgody wspólnoty/spółdzielni mieszkaniowej.
Wskazane procedury nie odnoszą się do budynków wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się na obszarze wpisanym do rejestru zabytków.
Budynki te podlegają bowiem również pod przepisy ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2017 r. poz. 2187). Zaznaczyć należy, że w przypadku prowadzenia robót budowlanych przy obiekcie budowlanym wpisanym do rejestru zabytków inwestor na prowadzenie robót zobowiązany jest uzyskać decyzję pozwolenia na budowę. Natomiast w przypadku obiektów zlokalizowanych na obszarze wpisanym do rejestru zabytków konieczne jest przed rozpoczęciem robót budowlanych dokonanie zgłoszenia (art. 29 ust. 4 Prawa budowlanego).